Het nieuwe semester is begonnen!

Mijn nieuwe schriftjes


Op 13 februari is mijn school weer begonnen. Het was leuk om alle klasgenoten weer te zien en te horen wat zij in de wintervakantie hadden gedaan. Bijna iedereen is gaan reizen of even terug naar huis gegaan. Ik heb verhalen gehoord over Hongkong, Korea, Japan, Maleisie, Mongolie (koud!!), de Filipijnen, mooie plekjes in Zuid-China, noem maar op. En toen kwam ik met mijn paar dagen in Suzhou en Hangzhou terwijl ik ziek was.. Het was nog steeds heel erg leuk maar nu ik al die reisverhalen gehoord heb, heb ik echt het gevoel dat ik nog meer wil reizen. Ik ga op 29 juni alweer terug, dus ik hoop dat ik nog tijd heb daarvoor. De tentamenweek eindigt op 17 juni, dus dan heb ik nog een paar dagen om afscheid te nemen en te reizen, en mijn verjaardag te vieren! Ayaka wilt heel graag met mij gaan reizen en heeft al gezegd dat we misschien naar haar vader in Maleisie kunnen gaan. Dat lijkt me erg leuk! Ik wil zelf nog heel graag naar het zuiden van China. Ik kan mijn vliegticket nog omboeken, maar veel speling heb ik ook niet meer, ik wilde namelijk 10 juli uiterlijk terug zijn in Nederland en de vliegtuigen waren al bijna vol tot die tijd. Het is ook niet zo dat ik hier nooit meer terugkom, maar de situatie waarin ik nu zit is toch wel ideaal: ik heb al een visum, benodigde inentingen en ik hoef niet al mijn spullen mee te nemen, omdat ik hier een kamer heb.
Maar genoeg over reizen, dat komt nog wel. Eerst zal ik vertellen hoe het aanmelden voor het nieuwe semester verliep. Het begon al goed, want we kregen een paar dagen voor de lessen begonnen pas het rooster. Behalve ik natuurlijk weer. Ik had keurig mijn stempel in mijn studentenboekje laten zetten, de plaatsingstoets gemaakt en mijn naam op de lijst voor het beursgeld gezet, maar ik stond nergens in een rooster. Ik was niet ingedeeld! Ting, ook uit Nederland, had hetzelfde probleem. Kang Tai zei me opeens dat we op een andere lijst stonden! We stonden namelijk niet op de gewone lijst ingedeeld, maar bij de studenten die zich hebben aangemeld voor een echte Chinese studie hier. Wij studeren hier de taal, maar als je supergoed bent kan je je ook aanmelden voor een ander hoofdvak. Je zit dan gewoon tussen de Chinezen in de klas. Maar dit wilde ik helemaal niet, mijn Chinees is lang niet goed genoeg dat ik hier een Chinese opleiding kan volgen, ook al hoef ik van Leiden Universiteit voor niks te slagen. Ik zou geen gewone vocabulaire of grammatica meer leren, maar alleen jargon. Het zou wel een hele ervaring zijn, maar ik denk dat ik er op het moment meer aan heb om met niveau-genoten samen Chinees te leren. Ting en ik gingen zoeken hoe we in een klas ingedeeld konden worden. Natuurlijk werken de administratie-mensen niet op zaterdag dus konden we eigenlijk nergens naar toe met ons probleem. De lijsten bleken er vanaf 9 uur ’s ochtends te hangen en tot half 11 kon je naar een kantoortje komen, maar het was zaterdag! Ting en ik waren allebei pas rond 12 uur opgestaan. Lekker dan! Uiteindelijk vonden we iemand die ons kon helpen, en die zei dat we gewoon moesten opzoeken in welke klas we eigenlijk zouden moeten zitten, en gewoon naar die les moesten gaan. De leraar zou ons dan verder helpen. We hebben besloten in dezelfde klas te gaan zitten, dan is het vast makkelijker te regelen.
De maandag erop gingen we naar de les, waar bleek dat we een formuliertje moesten hebben van de administratie. Dus weer terug naar de administratie, nog wat gebekvecht met de mensen daar dat we ons echt niet zelf hadden opgegeven voor de Chinese opleiding, en toen weer terug naar de les.
Ik heb het qua rooster wel wat drukker dan vorig semester. Ik heb nu twee bijvakken in plaats van een, en ik ben ook twee niveaus omhoog gegaan dus je merkt de extra druk wel. Ik heb de bijvakken ‘Chinese Function Words’ en ‘Business Chinese 2’ gekozen. Ik vind de function words les erg leuk! Het Chinees heeft erg veel kleine grammaticale woordjes die ongeveer hetzelfde betekenen, maar je hebt verschillende regels voor het gebruik ervan. Het is eigenlijk taalkunde, wat ik erg leuk vind.
Business Chinese valt echter vies tegen. Vorig semester had ik Business Chinese 1, waarbij we heel makkelijk begonnen en ik heel veel heb geleerd. In deze klas draait het in feite om 3 of 4 studenten in de klas die alles al weten en de rest wordt niet bijgepraat waar het eigenlijk over gaat. De lerares praat veel te snel en haar karakters op het bord zijn onleesbaar. Ik heb haar er al op aangesproken dat het te snel gaat voor bijna de helft van de studenten, en nu zijn we tot een compromis gekomen dat we een les niet zullen behandelen, en dat ze ons powerpoints met extra uitleg zal sturen. Dat vind ik opzich wel een goede oplossing, ik ben benieuwd!

1 reactie (+voeg die van jou toe?)

  1. Jean-Pierre
    Mrt 04, 2012 @ 15:51:51

    Het is inderdaad jammer dat je even ziek bent geweest en daarom niet hebt kunnen reizen, maar je zit al zover weg!
    Maar ik kan me voorstellen als je die andere verhalen hoort dat je ook iets had willen ondernemen.
    Maar Maleisië komt nog…, dat moet je zeker doen!
    En zeker met Ayaka, dan kan de pret niet op en zij is ook erg aardig.

    De tijd vliegt…, inmiddels zitten we in maart, over 3mnd is het juni en eind die maand ben je al weer hier!
    Kortom volop genieten van de tijd en haal er zoveel mogelijk uit!, het zijn toch nog bijna 4 maanden en een gemiddelde vakantie hier duurt maar 2-3 weken dus…

    Groetjes en veel liefs!

    Beantwoorden

Geef een reactie

