Online winkelen op Taobao

Chatten met de verkoper!


Taobao (www.taobao.com) is een Chinese website waar je allerlei dingen kunt bestellen. Honderden bedrijven hebben zich er aangemeld om hun spullen te verkopen. Heel erg handig!
Het minpunt is dat je bij elk bedrijfje apart afrekent, dus ook aparte verzendkosten. Maar dat is dan ook wel logisch. Al kwam ik daar wat laat achter.. Ik vertel er zometeen over!
Een paar weken geleden wilde ik gewichtjes kopen om mee te oefenen, maar ik had geen zin om naar de winkel te gaan, waar de verkopers het me voor veel te veel geld aansmeren en ik daarna nog met een 5 kilo zwaardere tas mee naar huis moet. Dus dacht ik, ik probeer eens om online te winkelen! De Chinese buurman doet het zowat elke week en Yonghui had ook al eens wat besteld. Het enige nadeel is dat ik niet kan internetbankieren hier, dus ik moet steeds voor een optie kiezen om het bij aflevering te betalen.
Een paar dagen daarna had ik weer wat besteld. Ik zit namelijk al heel lang na te denken over een tosti-apparaat omdat het brood hier echt niet lekker is. Een broodbakmachine ging me net iets te ver. In de Carrefour hadden ze alleen maar superdure van Philips, en ik had ze al voor 60 kuai op internet gezien. Na wat filteren (plaats: Beijing, betalingsmethode aankruisen) koos ik een broodrooster van het merk Little Bear. Schattig! En nog knalgeel ook! Hij kost 88 kuai inclusief verzendkosten. Toen dacht ik, als verzendkosten toch al inbegrepen zijn, kan ik net zo goed nog wat anders uitkiezen! Na nog een tijdje rondzoeken had ik nog twee zakjes kraaltjes in mijn mandje, van elk 1 kuai. Leuk toch? Bij de checkout stond netjes als totaalbedrag 90 kuai. Prima dan! Maar toen ik op ‘Bevestigen’ klikte, stond er opeens: ‘te betalen bedrag: 102 kuai’. Wat was dit dan nou weer? Bleek dat er 6 kuai verzendkosten waren voor de kraaltjes. Per zakje! Dat vond ik toch wel heel erg raar. Oke, de broodrooster is van een ander bedrijf dan de kraaltjes, maar dat de verzendkosten bij de kraaltjes niet samen werden geteld vond ik raar, ze wegen maar 30 gram per zakje! Hoe dan ook, ik wilde niet 14 kuai extra betalen voor 2 zakjes kraaltjes, maar ik zag nergens een knopje voor het annuleren van een bestelling. Help! Toen zag ik iets dat leek op ‘FAQ’ (maar in het Chinees weet je het nooit helemaal zeker), en er opende zich een schermpje, waar ik mijn vraag kon invullen. Toen bleek dat ik aan het chatten was met een werknemer! Ze (ik denk echt dat het een meisje was, want een man zou nooit zoveel smileys gebruiken) legde me uit dat de klant bij deze betalingsmethode de bestelling niet zelf kan annuleren, dus dan zou ik contact op moeten nemen met het bedrijf. “En,” zei ze, “je kunt het altijd nog weigeren te accepteren als ze voor je deur staan joh!” Het was erg grappig om zo even online te praten, ze was heel erg aardig! Daarna stuurde ik het kraaltjes-bedrijf een berichtje met de vraag of ze het wilden annuleren. Daar kreeg ik ook snel antwoord op, fijn! Toen dus wachten op mijn broodrooster.
Maar de dag erna werd ik wakker van een smsje van taobao (ze contacteren je namelijk niet per email, maar per sms), dat mijn bestelling was gesloten. Ik dacht, misschien is dat nog van de kraaltjes, maar mijn broodrooster-bestelling bleek te zijn geannuleerd! Wat is dit nu weer? Dus ik probeerde het opnieuw te bestellen, waarna ik alweer een smsje kreeg. Als reden voor annulering stond er ‘contact met koper gefaald’. Had ik misschien een gemiste oproep? Dat was niet zo. Dus ik klikte maar weer op het chat-schermpje om het de verkoper direct te vragen. Het bleek dat het product uitverkocht was, maar ik kon wel nog een ander model bestellen. Toen maar gekozen voor model 605, dat heel chique cappucino-kleurig was. Ook 88 kuai inclusief verzendkosten. Twee dagen later belden ze me op dat ze voor de deur stonden met mijn Little Bear, dat was snel! En hij doet het ook nog eens goed.
Voor de gewichtjes waren de verzendkosten erg hoog, dus had ik bij een metrostation dichtbij het bedrijf afgesproken met de verkoper. Klinkt echt heel griezelig, maar dat komt omdat het in Nederland gewoon niet normaal is dat dat zo gaat. Hier is het gewoon veel makkelijker, al moest ik wel even op ze wachten.
Ik vind het heel grappig dat je op deze website met elke verkoper kunt chatten! Erg handig, en ook veel fijner dan bellen vind ik. Ik vond het een beetje raar dat ze smileys gebruiken, want je zou toch denken dat zo’n website redelijk formeel moet zijn, maar dat ligt ook maar net aan de mensen die je aan de andere kant hebt zitten. Een erg leuke ervaring!

1 reactie (+voeg die van jou toe?)

  1. Jean-Pierre
    Mrt 19, 2012 @ 15:10:57

    Hoi Carmen!

    Was achter met lezen dus lees nu pas van je broodroosterperikelen.
    Hopelijk heb je er ondertussen al van kunnen genieten, lekker tosties bij het ontbijt en zo mmmm’
    Alleen de geur van geroosterd brood is al lekker wakker worden, hier staat hij op dit moment ook aan.
    Casper heeft vandaag vrij en roostert zich nu een boterham.
    Vliegen de boterhammen bij jou ook zo ver omhoog?, onze rooster hier lanceert ze nog steeds.
    De boterham van Casper is er net uitgevlogen en ligt voor het aanrecht op de grond dus hij is al weer met de kruimelzuiger in de weer haha

    Beantwoorden

Geef een reactie

