Valentijnsdag in China

Voor mijn allerliefste valentijn?


Ik heb nog wat inhaalwerk te doen! Iets wat zeker het vermelden waard is is Valentijnsdag in China. Ik had die dag gewoon les dus ik heb niet in de stad rondgelopen, waar de winkels misschien leuke dingen verkochten, maar op de campus zijn er ook een paar kleine kraampjes. Er was een winkeltje dat wel heel bijzondere cadeautjes verkocht, namelijk boeketten. Boeketten, je zult denken, wat is daar dan zo bijzonder aan? Nou, ze waren niet van bloemen gemaakt, maar van allerlei kleine beren en konijnenknuffeltjes, gewikkeld in roze en paarse tule. Je had ook nog enkele rozen (Ja wel echte rozen!) helemaal onder de glitterverf gespoten. De prijs was niet mals, over de 200 kuai voor de grote boeketten! Er waren ook nog kleine boeketjes met maar 1 knuffeltje erin, en die waren dan 25 kuai. Ik had die dag maar een meisje met zo’n klein boeketje zien lopen, maar er zijn echt wel stelletjes die alles uit de kast trekken op zo’n dag.
Mijn lezen/schrijven-lerares is er een van. Ze is pas 24 maar toch al verloofd. Ze gaan in september pas trouwen maar op Valentijnsdag gingen ze hun trouwfoto’s maken. Chinese trouwfoto’s lijken vaak meer op modeshoots in een magazine. Wij zouden het veel te nep en zoetsappig vinden, maar Aziaten zijn er dol op. Het kost wel wat, tienduizenden RMB(=kuai) heb ik gehoord.
We hadden die dag dus ook een vervangende docent, die ons het verhaal vertelde van de Chinese Valentijnsdag, die ergens in juli valt volgens mij. In het kort gaat het over een jongen op aarde en een fee uit de hemel die verliefd worden, maar de moeder van het meisje is het er niet mee eens en houdt haar in de hemel. Op een dag per jaar maken de vogels echter een brug voor de geliefden om toch samen te zijn.
De Valentijnsdag van 14 februari wordt in China toch echt wel gezien als een westerse traditie. Vaak weten ze het oorspronkelijke verhaal niet, maar ze kopen wel chocolaatjes en bloemen voor elkaar.
Er zijn ook stelletjes die er, zo lijkt het, helemaal niets aan doen. Ik at die avond namelijk in de kantine en zelfs daar zaten stelletjes te ‘dineren’!
Ik vind het jammer dat ik die dag niet meer heb kunnen opvangen van hoe Chinezen Valentijnsdag vieren, maar ik denk dat het, op de boeketten na, wel ongeveer met Nederland te vergelijken is.

1 reactie (+voeg die van jou toe?)

  1. Jean-Pierre
    Mrt 20, 2012 @ 19:59:26

    Kun je de Chinese valentijnsdag straks in juli samen met Tim in Nederland vieren.
    Is nog veel leuker!

    Beantwoorden

Geef een reactie

