Do It Yourself

Kaarthoesje van vilt


Dit bericht had ik gisteren al helemaal afgeschreven en was klaar om te publiceren, maar toen kon ik opeens deze wordpress website niet meer bereiken en is mijn verhaal verloren gegaan! Daarom heeft het nu ook wat langer geduurd om te publiceren. WordPress wordt, net als vele blogsites namelijk geblokkeerd in China, maar gelukkig heb ik weer een programmaatje gevonden waardoor ik lekker door kan bloggen!
Ik wilde jullie iets vertellen over Chinese DIY. Het is ten eerste superleuk en ze hebben zoveel andere dingen dan in Nederland! DIY pakketjes zijn hier bijna overal te krijgen en dan zijn ze ook nog eens heel goedkoop. In Nederland moet je voor een beetje DIY al naar de peperdure Pipoos of een andere speciaalzaak, maar in China zijn de prijzen gewoon laag gebleven. Waarom zou je veel betalen voor een lap witte stof met gaatjes, waar je zelf nog uren aan moet besteden voordat je alle borduurdraadjes erdoorheen hebt geweven? Het gaat hier gewoon om de materiaalkosten. Ze verkopen ook afgemaakte borduurwerken, en die zijn dan natuurlijk wel een paar duizend kuai waard.
Ik ben ook helemaal fan van de viltpakketjes hier. De vilt is van slechtere kwaliteit dan in Nederland en als je losse viltbladen koopt ben je duurder uit, maar de pakketjes waar je sjablonen en kraaltjes bij krijgt zijn in vergelijking met Nederland weer spotgoedkoop. Ik had zelf een pakket voor een vilten kaarthoesje gekocht voor 10 kuai (zie foto!).
Nadat mama weer was vertrokken ging ik met wat onafgemaakte projectjes aan de slag, waaronder een haakpakket van de HEMA. Ik heb ook nog wat haarbanden gebreid maar daar heb ik nog geen foto’s van.
De Sackboy-knuffel (figuurtje van Little Big Planet-spel) had ik voor Tim gemaakt. Het was heel leuk om dit te breien, en het ging erg snel! De vingertjes breien ging wat lastig maar ik vind dat ze goed gelukt zijn.
Twee weken geleden kwam ik erachter dat er op mijn universiteit ook een DIY-club is. De CACA club heten ze, en ze hebben elk weekend een nieuwe activiteit. Ik was bij de eerste bijeenkomst al meteen verkocht, tientallen meisjes, allemaal druk in de weer met linten, naald en draad, of klei die in een magnetron kon worden gebakken. Ze hadden verschillende projectjes voorbereid. Haarbandjes of strikjes, kleine portemonnees, werkjes van vilt, waaronder ook kaarthoesjes, of klei bakken. Ik koos voor de portemonnees, omdat ik dat nog nooit had gedaan. Haarbandjes maken leek me ook heel leuk maar die staan mij toch nooit zo leuk als bij Aziatische meisjes.
De bijeenkomst duurde 2,5 uur en gedurende die tijd kon je gewoon vragen stellen hoe je het moest doen. Op het eind had ik mijn beursje al bijna af!
In mijn volgende verhaal vertel ik over hun tweede activiteit, DIY sushi!

5 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Alice
    Mrt 19, 2012 @ 01:02:40

    Wauw Carmen

    Wat heb je weer leuke dingen gemaakt, gewoon super, allemaal, ik wilde ze bijna stuk voor stuk gaan op noemen. En wat lekker dat het niet zo duur hoeft te zijn bij jullie. Dan kan het ook echt hobby blijven. En gezellig lijkt mij met meerdere die dit leuk vinden en van elkaar leren. Wat vind ik dat muisje toch ook heerlijk. Een idee voor hier mee te beginnen?
    Hoe gaat het verder bij jullie? Nog bedankt dat je laatst had geschreven, vond ik heel leuk. Hier gaat alles goed, vandaag een beetje rust genomen. Gisteren was open dag bij ons op het werk. ’t Was gezellig, Opa was ook even komen kijken. Dat is altijd leuk als even bekenden komen kijken. Verder kwamen ook heel veel jongens waar ik eens mee gewerkt had. Dus echt wel heel leuk. zojuist heeft de broodbakmachine het al begeven, hij wil maar niet bakken. Is hij even aan het bakken begint hij weer te kneden, kan je de hele deeg weggooien. Nu probeer ik dadelijk eens alleen kneden en rijzen en dan maar in de gewone oven. Tja marktplaats soms zit het mee, soms zit het………. Evita was gisteren met Eddie naar een feestje geweest, ik was mij vreselijk geschrokken toen ze vannacht binnenkwamen. Ik zat rustig in de keuken niets gehoord (met de rug tegen de deur)en ze komen binnen en Eddie zei boe, ik heb vreselijk geschreeuwd. Mijn hart heeft zeker nog een uur te keer gegaan. Zij hadden natuurlijk dikke pret. Vorige weekend heb ik hier nog eens zo’n 2-daagse cursus met fimo-klei gedaan. Zelf was ik er iets minder tevreden over. Er zat iets te weinig van mezelf in. Wel super gezellig, en lekker bij gegeten, en dat doet veel heel veel.
    Carmen tot heel snel
    Liefs Alice

    Beantwoorden

    • carmenjorissen
      Mrt 19, 2012 @ 18:16:27

      Hoi Alice! Leuk dat je mijn dingetjes leuk vindt haha :) Een paar meisjes op facebook zeiden ook dat ik nu al zoveel projectjes had dat ik wel mijn eigen winkel kon beginnen! Maar ik zou mijn eigen werkjes nooit willen verkopen denk ik, daar vind ik ze zelf te leuk voor! Als ik dan een winkeltje zou openen, zou ik denk ik DIY-pakketten verkopen of lessen geven, zoiets dergelijks. Maar eerst maar eens zien of ik met mijn opleiding een baan krijg!
      Wat jammer van die broodbakmachine! De onze ging uiteindelijk ook kapot, met het brood dat daaruit kwam kon je wel een ruit ingooien..
      Haha ik zou daar ook van schrikken, zo laat ‘savonds, helemaal in gedachten en dan opeens boe!
      Wat leuk die fimo-klei cursus! Als je dat wat vaker doet kan je er vanzelf iets van maken wat je zelf ook echt leuk vindt, denk ik. Je zou er strass-steentjes in kunnen duwen bijvoorbeeld, of kleine kraaltjes. Aah ik krijg weer knutselkriebels! Morgen heb ik tentamen dus ik ga maar weer verderleren :) groetjes!! xxxx

      Beantwoorden

  2. Jean-Pierre
    Mrt 19, 2012 @ 15:39:53

    Die Sackboy knuffel had ik al gezien, erg leuk is die.
    De “CACA”-club?
    Haha lijkt wel een clubje van mensen die vaak het toilet bezoeken…
    Leuke en mooie foto’s heb je geplaatst, dat kaarthoesje van Vilt is leuk!
    Volgens mij verveel je je geen moment en kom je eerder tijd te kort om te doen wat je graag wil.

    Hier in NL is de omzet in vilt niet zo hoog geloof ik…
    Zaterdag zijn we in Weert ook nog gaan shoppen, Casper een nieuwe zonnebril op sterkte (een Polaroid) en Pauline zelfs DRIE nieuwe brillen!
    Een gewone, een leesbril en een zonnebril.
    En ikzelf helemaal niets… snif.
    Ik kon wel lekker genieten van de lekkere capuccino die ze bij specsavers hadden.

    Beantwoorden

    • carmenjorissen
      Mrt 19, 2012 @ 18:10:45

      Haha papa ik wíst gewoon dat jij iets ging zeggen van de clubnaam hahaha! Ik weet zelf niet zo goed waar het voor staat..
      Ik kom inderdaad vaak tijd tekort om alles te doen, soms heb ik een paar projectjes tegelijkertijd en dan moet ik eigenlijk ook nog leren! Nu heb ik van Maaike nieuwe spelletjes geleend voor op de DS dus daar ben ik nu veel mee aan het spelen :) Ik heb nog een paar foto’s niet ge-upload van nieuwe projectjes, er was een error bij het uploaden dus die foto’s komen nog!
      Ik had gehoord van mama’s brillen ja! Ach, in de zomer kun je je vast weer troosten met een nieuwe flitsende zonnebril! Of een duikbril voor in het zwembad! Ayaka had ook een nieuwe bril gekocht maar zonder glazen haha, dus ze heeft én lenzen in én een bril op.. logica!
      Ik ga weer verder met leren, tot strakjes op skype!

      Beantwoorden

  3. Jean-Pierre
    Mrt 20, 2012 @ 19:51:49

    Dus Ayaka heeft Belgische voorouders…
    Toen ze daar contactlenzen kregen droegen ze ook alleen het montuur haha

    Beantwoorden

Geef een reactie

