Sushi maken met de CACA club!

Mmm!


Het tweede weekend stond er sushi op de DIY-kalender, en ik had er zin in! Ik had mama wel eens sushi zien maken maar dat was jaren geleden, dus ik was benieuwd wat we gingen doen. Eigenlijk zouden er wat klasgenootjes met me meegaan, maar dat weekend waren de ouders van de ene en vrienden van de andere in Beijing, dus konden ze niet mee. Om 2 uur stond ik voor de schoolkantine waar we zouden gaan kokkerellen. Ik zat eventjes buiten want binnen was geen mens te bekennen, maar na een paar minuten kwamen wat meisjes met boodschappentassen aangelopen. Zij bleken van de club te zijn dus ging ik mee naar binnen. Uiteindelijk zaten er rond de 70 Chinese meisjes, en ik. We kregen per tafeltje 4 matjes, wat bladeren zeewier en bakjes met ingrediënten. Op de centrale tafels stonden grote bakken rijst.
Eerst moesten we de ingrediënten zoals komkommer, wortel, meloen (meloen? ja meloen) allemaal in dunne reepjes snijden. Omdat het maar 10 kuai per persoon was, gebruikten we natuurlijk nog geen vis, maar een soort knakworstjes. Die moesten ook gesneden worden. Toen dat gedaan was, konden we met de rijst aan de slag. Bij de rijst moet je azijn toevoegen zodat hij plakkerig wordt, en dan kun je hem met een houten lepel uitsmeren over een zeewierblad. Dan wat mayonaise of andere saus eropsmeren, de ingrediënten aan de onderkant van het matje eropleggen en dan rollen! Ik dacht, hoe kan dit nou fout gaan? Maar mijn eerste poging was verre van perfect. Ik had veel te los gerold waardoor er bij het snijden allemaal ingrediënten uit de rolletjes vielen. Uiteindelijk had ik een paar slierten plakrijst met hier en daar een komkommerblokje eraan.. Toen ik het opnieuw wou proberen, bleek de rijst op te zijn! Hoe kan dat nou, geen rijst in China! Een meisje van mijn tafeltje ging naar een andere kantine om meer rijst te halen. De kantine waar we in zaten was namelijk afgehuurd zodat wij daar konden gaan zitten, maar er waren geen koks aanwezig.
Even daarna hadden we weer rijst en smeerden en rolden we er weer vrolijk op los. Ze had ook wat kartonnen doosjes meegenomen voor het hele tafeltje, zodat iedereen haar overgebleven sushi’s mee naar huis kon nemen, lief! We zaten natuurlijk de hele tijd door van iedereens sushirolletjes te eten, ik vond het best lekker. Natuurlijk is het met vis veel lekkerder maar met zoveel man is dat niet te doen.
Thuis had ik mijn sushi nog wat uitgedeeld en zelf nog wat gesnoept. Het meisje dat tegenover mij zat kwam ik een paar dagen later nog tegen in een andere kantine! Grappig dat je sommige Chinezen dan opeens herkent uit de zwartharige massa mensen. En met het meisje dat naast mij zat, Yang Qin, heb ik nog een keer geluncht, dat was leuk! Waarschijnlijk kom ik ze weer bij elke CACA-bijeenkomst tegen. De laatste twee weekenden zijn er geen geweest, ik hoop dat er snel weer iets op de planning staat!

Geef een reactie

