Nog twee dagen.. en dan ga ik naar Chengdu!


Maandagmiddag zit ik alweer aan de westkant van China! We hebben even een paar dagen vrij en ik heb besloten met mijn Japanse vriendin Ayaka naar de provincie Sichuan te gaan, namelijk naar de hoofdstad Chengdu.
Jullie kennen deze provincie misschien wel van in de supermarkt: Szechuan pepper chili chips of zoiets dergelijks, Sichuan Province staat namelijk bekend om zijn pittige gerechten! Een paar weken geleden kon ik pepers nog heel goed hebben, want na een paar maanden in China wonen raak je daar snel aan gewend, maar nu weet ik niet of mijn maag er al tegen bestand is. Oppassen dus!
Wat het zo speciaal maakt, is dat ze chili pepers combineren met een ander soort peper, die een verdovend effect heeft, het tintelt een beetje op je tong. Hierdoor proef je niet zo erg dat die chili zo pittig is, en de verdovende peper heeft ook nog een vleugje citrussmaak in zich. Deze combinatie heet ‘Mala’. Vaak zie je op menukaarten ‘mala’ rund, ‘mala’ tofu, en ga zo maar door. Wat ik er het lekkerst mee vind zijn boontjes! Vooral de moslim om de hoek weet ze erg goed te bereiden. Het hostel (Lazybones) waar Ayaka en ik heengaan hebben elke dag een gratis kookles, waar je Sichuanese gerechten leert maken. Daar heb ik zin in! Ze hebben ook nog heel veel andere activiteiten en groepsreizen naar bezienswaardigheden in de buurt. En elke vrijdag ook nog een dumpling-workshop!
Maar ik ga echt niet alleen naar Sichuan voor het eten (waar ik waarschijnlijk niet eens van zal kunnen genieten..), maar voor de omgeving. Chengdu staat bekend als de stad zonder zon, maar daarvoor in de plaats krijg je wel een groen bladerdek, mooie parken en theehuizen waar je heerlijk tot rust kan komen. Ze zeggen dat het leven in Chengdu zo zorgeloos is, dat de mensen het eigenlijk nooit willen verlaten. Ik ben benieuwd! Ze hebben ook heel veel welness resorts dus misschien kunnen Ayaka en ik ons na een bergwandeling eens lekker kunnen verwennen.
Wat er zeker op de planning staat is de berg Leshan en het Panda Breeding and Research Centre.
Leshan staat bekend om zijn Buddhabeeld. Ze hebben namelijk de hoogste ter wereld, 71 meter telt hij. We zullen op die berg een hele dag blijven. Je zou er het beste kunnen overnachten in een klooster, om de omgeving helemaal in je op te nemen, maar we hadden nou eenmaal al het hostel voor 5 dagen geboekt, dus dat zou een beetje jammer zijn. Het weer wordt heerlijk de komende week dus hopelijk hebben we goed zicht op de Buddha!
De Panda Base lijkt ook erg leuk te zijn. Wij gaan er niet alleen heen, we mogen er ook een dagje meedraaien als vrijwilliger! Superleuk toch? Bamboe wassen en wegen.. ook hokken schoonmaken natuurlijk, maar als het goed weer is mogen we ook de panda’s wassen! We moeten er wel 700 kuai per persoon voor neertellen, maar het is toch wel een ervaring die je alleen daar kan opdoen. Bovendien was het entreekaartje ook al niet niks..
En wat we verder gaan doen, dat gaan we morgen even bespreken. Ik weet het, helemaal op het laatste moment! Maar ik heb al het een en ander opgezocht en het is alleen nog maar een kwestie van de activiteiten in volgorde plaatsen. Bovendien kunnen we ter plekke ook nog beslissen aangezien alles een beetje van het weer afhangt.
Gisteren zijn we uitgebreid gaan shoppen, helaas niet alles kunnen kopen wat we nodig hadden, maar toch met tassenvol thuisgekomen! Ayaka wilde graag nog een goede rugzak, en ik zocht nog nieuwe sneakers, maar niet perse voor Chengdu. We hebben wel veel reisflesjes voor shampoo etc. ingeslagen, een slotje voor op de tas en nog wat handige spulletjes. Ik heb er zin in!

1 reactie (+voeg die van jou toe?)

  1. Jean-Pierre
    Apr 06, 2012 @ 01:47:26

    Hoi Carmen!

    Omdat je nu in Chengdu zit kunnen we even niet Skypen maar volgen je berichtjes via de mail en WhatsApp
    Vandaag heb je het Buddha gezien en wij kregen een mooie foto te zien.
    Ben benieuwd of je morgen de Panda mag wassen…, spannend!

    Beantwoorden

Geef een reactie

