Winkelen in Beijing

Mijn buit!


Ik heb hier vast al een keertje over verteld, hoe geweldig winkelen in Beijing wel niet is. Ik krijg er maar niet genoeg van! Maar ik houd mijn uitgaven netjes bij in een schriftje en vergeleken met de anderen geef ik zelfs nog redelijk weinig uit. Ik geef nu ongeveer 2000RMB per maand uit, wat neerkomt op zo’n 220 euro. Als ik reisjes maak is het natuurlijk wat duurder, maar hier heb ik lang voor gespaard en ik vind het niet erg wat meer uit te geven dan in Nederland. Bovendien krijgen we elke maand 1700RMB van de studiebeurs die ik gekregen heb, dus het valt reuze mee allemaal.
Eergisteren was het weer zover, winkelen! Ik ging met Ayaka en Kang Tai naar ons favoriete winkelcentrum in Wudaokou. Het lijkt op een grote loods en vanbinnen zijn er allemaal piepkleine winkeltjes. Ze hebben allemaal ongeveer dezelfde spulletjes maar het is zo ook grappig om te zien of je bij de ene verkoper lager kunt gaan dan bij de andere. Het hangt allemaal zo vol mogelijk en op een rustige dag zitten de verkopers te breien, borduren of gisteren zelfs ‘paint-by-colours’ te doen. Voor lunch of avondeten bestellen ze vaak samen met een paar andere verkopers, of eten ze kant-en-klaar noodles voor hun laptopje. Velen hebben een serie opstaan of kijken een film. Ik vind het erg interessant om te zien allemaal, het is compleet anders dan in Nederland.
Deze ‘shoppingmall’ is helemaal niet toeristisch, qua buitenlanders komen er alleen wat internationale studenten zoals wij. We worden toch altijd heel interessant gevonden en vaak willen de verkopers een praatje met je maken. Het is ook fijn dat je meesten je gewoon de Chinese prijs geven, en het niet extra duur voor je maken omdat je een buitenlander bent. Ik vind het heel leuk om met ze te praten en je leert er tegelijkertijd ook weer veel van. Meestal woont hun familie in een andere provincie, en zijn ze zelf naar Beijing gekomen om hun eigen winkeltje te beginnen. Veel mensen van mijn leeftijd hier willen ook een eigen winkeltje ergens in Beijing. In Nederland moet je daar toch redelijk veel voor doen lijkt me, maar hier in Beijing is de drempel veel lager. Sommige verkopers staan buiten om huurkosten te vermijden, en slaan op de vlucht als de politie eraan komt. Erg grappig om te zien, in 10 seconden zijn ze weg! Bij hun koop je dingen voor de laagste prijs, want ze hoeven zelf nou eenmaal minder te betalen.
Maar de laatste tijd zijn er steeds meer winkeltjes in het winkelcentrum. Het is waar dat het wat buiten het centrum ligt en dus moeilijk te vinden is. Er is ook geen bushalte voor, maar met de bus of fiets ben je er toch redelijk snel. Maar ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om je staande te houden tussen zoveel concurrenten. Nu is bijna de helft van de winkeltjes al verhuisd, en in mei gaan ze het gebouw slopen. Er zou wat voor in de plaats komen maar wat precies weet ik niet. Het is erg jammer vind ik, ik vond dit winkelcentrumpje veel fijner om te winkelen dan het massale winkelcentrum bij de Beijing Zoo. En de spullen die ze hebben verschilt ook. Bij de Beijing Zoo is het allemaal massaproductie, goedkoper maar vaak ook o zo lelijk.. Bij dit kleine centrum in Wudaokou heb je vaak wat duurdere winkeltjes maar de afwerking is gewoon veel beter en dan gaat wat je koopt ook langer mee. Maar ze moeten nu wel steeds lager gaan met de prijzen omdat er zo weinig mensen komen. Ik hoorde laatst dat er aan de overkant van de straat nog eentje was, even kijken of zij ook weggaan.
En zo zie je maar dat voor jezelf beginnen met een winkeltje gemakkelijk kan zijn, maar van de een op de andere dag kan het er opeens niet meer staan.

Geef een reactie

