Laatste paar weken!

Het wordt nu echt aftellen, ik zit over 3 weken alweer thuis! Het blijft raar om dat te beseffen, en de tijd gaat steeds sneller. Deze week heb ik de laatste tentamens dus deze week zal wel snel voorbij gaan, en vanaf nu zijn al mijn dagen volgepland. Morgen etentje met Clara, woensdag film kijken met Ayaka en ’s avonds om kwart voor 3 de voetbalwedstrijd tegen Duitsland kijken, vrijdag afscheidsetentje met de ene klas, zaterdag verjaardag van een ander klasgenootje, zondag nog naar een stadje dichtbij… Het afgelopen weekend heb ik ook veel gedaan. Ik ben met Ayaka naar Xidan geweest, een shoppingdistrict in het centrum van Beijing, iets ten westen van Tiananmen. Je hebt er verschillende winkelcentra dus je bent voornamelijk binnen. Maar goed ook, want die dag stormde het echt!
Het winkelen was erg gezellig, ik had Ayaka namelijk al twee weken niet meer gezien. Een tijdje terug werd haar oma namelijk plotseling erg ziek en ging ze terug naar Japan, maar ze is helaas overleden. Ayaka bleef nog in Japan voor de begrafenis, en in de week daarna hebben we het allebei heel druk gehad, Ayaka moest ook veel lessen inhalen.
Begrafenissen in Japan verlopen wat anders dan wij het gewend zijn, alhoewel je er waarschijnlijk nooit echt gewend aan raakt. In Japan heerst het christendom niet echt, maar een klein deel van de bevolking gaat naar de kerk voor hun begrafenissen. Meestal gaan ze naar Boeddhistische tempels, waar priesters spreuken uit een boek oplezen. Ze cremeren nu steeds meer dan vroeger, maar ze cremeren het lichaam niet volledig. Er moeten namelijk stukjes bot overblijven, en die leggen ze met behulp van chopsticks bovenop de as, in de urn. Daarna wordt die urn niet mee naar huis genomen, maar in een grote muur gezet op de begraafplaats. Ik vond het heel interessant om te horen omdat ik tot nu niet beseft had dat ik helemaal niks van andere soorten begrafenissen afwist.
Vandaag na mijn tweede tentamen, wat overigens best goed ging, ging ik met twee klasgenootjes naar een redelijk westers winkelcentrum om koffers te kopen. Uiteindelijk vonden we het allemaal te duur daar en ben ik alleen doorgegaan naar een ander winkelcentrum, waar ik er wel een naar mijn smaak vond. Ik kocht hem voor omgerekend 27 euro, en hij is heel groot, licht en stevig. En hij kan helemaal in het rond draaien! Bij dit winkeltje had ik in januari ook met Tim een koffer gekocht, en ze herkenden me nog! Er komen blijkbaar niet veel buitenlanders daar, anders hadden ze me denk ik niet herkend. Ik had nog wat met hun gepraat, het was erg rustig deze maandagmiddag dus ze hadden niet veel te doen. Het echtpaar heeft twee stalletjes, en hun zoontje sliep ergens tussen de koffers op een poef. Ik had op internet een koffer gezien die ik graag wilde, maar ik wist niet goed hoe ik het moest uitleggen, dus lieten ze me het op hun laptop opzoeken! Ze hadden die koffer jammer genoeg niet, maar ze hebben me wel echt een erg lage prijs gegeven. En we hebben zelfs nog over de voetbalwedstrijd tegen Denemarken gehad, haha. De man zei dat Robben (‘Luoben’ in het Chinees) zijn favoriet was.
Het kopen van mijn tweede koffer maakt mijn vertrek nog echter dan dat het al was. Ik ga nu echt naar huis! Als ik tijd heb ga ik mijn spullen alvast proberen in te pakken, kijken hoeveel ik hier moet laten of eventueel moet opsturen.
Ik heb niet zo’n zin in het vele afscheid dat er nu bijna aankomt, maar gelukkig heb ik mijn verjaardagsfeestje nog om iedereen nog een laatste keer te zien. Van een paar mensen zal ik ook niet voor altijd afscheid nemen, zoals van Ayaka of mensen die dichtbij in Europa wonen. Ik zal later zeker nog naar Japan gaan om Ayaka op te zoeken, en Ayaka wil ook heel graag weten hoe het nu in Nederland is!
Nu moet ik helaas weer verder met leren..

2 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Jean-Pierre
    Jun 11, 2012 @ 20:59:27

    Hoi Carmen!
    Ja nu gaat het echt heel snel.
    Er zitten nog maar 2 weekeinden tussen en deze zijn al volgepland, dus dan gaat de tijd extra snel.
    Komend weekend trouwdag en vaderdag, volgend weekend motorrit en Frissen-fietstocht met BBQ.
    En daarna kom jij al weer thuis!
    Je kamertje is klaar, misschien alleen nog even met de stofzuiger erdoor maar dat kun je ook zelf haha nee grapje.

    We denken nu dat we je op komen halen met de Rover en het dakkoffer, dan kunnen we even testen hoe deze rijdt met 5 man erin (Tim rijdt op de terugweg natuurlijk met ons mee) en jouw baggage deels in het dakkoffer.
    Maar ik kan je ook op komen halen met de cabrio en dan ziet de rest maar :)

    Wat zul je straks weer moeten wennen aan de hoge prijzen en de lage kijkdichtheid als je over straat loopt…
    Je zult wel veel via Chinese websites gaan bestellen (bij Rubyhoshop weet je nog?)
    Hij heeft nu een nieuwe site: http://www.rubyseller.com

    Daarnaast is het hier een stuk minder warm dan bij jou nu, we zitten net onder de 20 graden terwijl het bij jou steeds 30 en méér is.
    Maar als je het te koud hebt kun je lekker binnen zitten en de verloren muziek en films inhalen, dat is ook leuk.
    Tot snelllll

    Beantwoorden

  2. ellen
    Jun 12, 2012 @ 00:48:40

    hoi Carmen, sukses met je laatste tentamens en alvast gefeliciteerd met je verjaardag, geniet nog maar ff hier is iem. met blond haar niet per definitie speciaal :) ellen

    Beantwoorden

Geef een reactie

