Slapen op de muur, verjaardag vieren in Houhai en inpakstress!


Ik weet dat ik jullie nog een paar verhalen verschuldigd ben, zoals over het grootste boeddhabeeld ter wereld, dat ik in Chengdu heb gezien, of over het panda reservaat. Maar zonder foto’s erbij is het toch een stuk minder leuk. Hopelijk ligt het aan de Chinese internetverbinding, zodat ik het in Nederland in kan halen.
Een paar dagen geleden hebben we de avontuurlijke schoenen aangetrokken en ben ik met een groepje Nederlanders, Ayaka, een Pool en een Brit naar de Grote Muur gegaan om te kamperen! We gingen naar een heel onbekend en onbetaald deel van de Muur, namelijk Gubeikou.
We vertrokken met de bus uit Beijing en ergens bij een andere halte werden we opgepikt door zo’n minibus-taxi, die ons naar de Muur bracht. We moesten over een treinspoor heen (5 minuten later kwamen we erachter dat het nog gebruikt werd), en toen konden we beginnen met klimmen! Omdat het zo steil was, besloten we gewoon in het eerste huisje onze tassen neer te leggen en alvast hout te gaan zoeken. Het lopen naar het huisje (wachttoren) duurde ongeveer anderhalf uur, en we waren allemaal kapot. We hadden niet alleen allemaal zware tassen mee, maar het weer was ook nog eens heel benauwd. Er was zware mist waardoor de lucht erg vochtig was. Gelukkig betekende dat ook dat we niet verbrandden in de zon. Hoewel we niet ver konden zien, was het uitzicht toch prachtig om te zien. De Muur was verre van intact en er was op een groepje snelwandelende Chinezen geen mens te zien. Het was zo stil! Het enige moment waarop de stilte werd onderbroken was als de trein voorbijkwam.
Na even geluncht te hebben gingen we op zoek naar hout. We hadden na een korte tijd al een hele hoop bij elkaar en we waren er heel trots op! Maar later kwamen we erachter dat de kleine twijgjes en het stro dat we hadden bijeengeraapt meer voor een kortdurend signaalvuur zorgden dan voor een knisperend vuurtje om je aan warm te houden. Na een paar minuten was het weer uit. Gelukkig hadden we genoeg ‘hout’ voor een paar vuurtjes, maar na een uur was het wel afgelopen. Gelukkig had ik een lampje meegenomen, die we ergens konden ophangen. Toen werd het avondeten geserveerd! We hadden brood meegenomen van de moslim, veel komkommers en in vacuum verpakte worsten. Ook hadden we nog mayonaise, cheddarkaas en een paar zakken chips. En een anderhalve literfles wodka, lekker om je warm te houden. Mon Xia en Ting waren de keukenploeg, die lekkere sandwiches maakten voor ons allemaal.
Na een paar gezellige drankspelletjes kwam de gitaar tevoorschijn en kwamen we helemaal in de kampeer-sfeer. Maar tegen 11 uur aan was ik, met nog een paar anderen, zo moe dat we ons bed gingen klaarmaken. Ik had een dikke sjaal, lufthansadekentje, mijn Leiden trui en een kussensloop meegenomen. De sjaal wilde ik op de Muur laten, dus daar ging ik op liggen, met mijn trui in de kussensloop en het dekentje om me heen. De grond was hard en het waaide flink, maar dat hield tenminste de muggen weg. In totaal heb ik 4 uurtjes geslapen. Rond half 5 werden we wakker en het was al licht. Ofja, de mist was weer wit in plaats van zwart. We hadden de zon niet onder of op zien gaan, dat was wel jammer. Als ontbijt hadden we nog wat brood, vlees en komkommer over, en ik had ook een blikje makreel in tomatensaus gekocht, wat ook heel lekker was. We begonnen alle rotzooi op te ruimen want om 8 uur hadden we met de chauffeur afgesproken. Uiteindelijk waren we er een uur eerder, maar hij stond er gelukkig al! In het busje terug was iedereen helemaal kapot, hongerig en wilden we niets liever dan een douche, maar we waren wel heel trots op onszelf dat we het toch hadden gedurfd!
Thuis heb ik overdag niet meer geslapen, maar even rustig bijgekomen en de foto’s bekeken. Ze zijn echt heel erg mooi! Over een week kan ik ze hopelijk online zetten.
Nu moet ik me eigenlijk klaar gaan maken voor vanavond! Ik ben dinsdag jarig, dan wordt ik 21, maar omdat veel mensen morgen en overmorgen al gaan, vier ik het vanavond in Houhai. Ik heb gereserveerd bij de ‘Hutong Pizza’, en daarna gaan we genieten van het mooie Houhai bij nacht. ’s Avonds zijn er namelijk allemaal lichten aan en de straten bruisen van de energie! Ik heb er heel erg zin in.
Deze week ga ik hopelijk nog naar een dorpje wat dichtbij Beijing ligt, Chuandixia, en voor de rest langzaam inpakken en mijn certificaat ophalen op school. Ik heb zo’n idee dat het meeste wel in mijn koffers past dus de stress ebt langzamerhand weg. Vandaag heb ik het grootste gedeelte van mijn vlinderstickers afgehaald en nog wat last-minute DIY gedaan voor Ayaka.

4 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. ellen
    Jun 25, 2012 @ 02:35:55

    alvast gefeliciteerd carmen en een goede terugreis!

    Beantwoorden

  2. ria wolter
    Jun 26, 2012 @ 05:08:52

    Carmen tot zaterdag, alvast gefeliciteerd met je verjaardag en geniet er nog maar een paar dagen van.Groetjes Ria

    Beantwoorden

  3. Jean-Pierre
    Jun 27, 2012 @ 13:47:01

    Haha Carmen, de laatste keer dat ik iemand op zijn eigen sjawl zag liggen met een fles wodka ernaast was een zwerver in Parijs!
    Wat een avontuur!, jammer van de mist bij zonsop- en -ondergang.
    Verheug me op de foto’s die we nog allemaal gaan zien, daar gaan we eens goed de tijd voor nemen.
    Ik denk dat we deze als we in Frankrijk zitten (’s avonds in de caravan) nog steeds aan het bekijken zijn, leuk!

    Groetjes en tot op schiphol vrijdag!!

    Beantwoorden

  4. Jean-Pierre
    Jun 29, 2012 @ 14:00:51

    Spannende dag vandaag…, momenteel zit je in het vliegtuig en is hopelijk alles goed gegaan met je koffers (je eigen gewicht in koffers hoorde ik?!) en heb je je mega-knuffelbeer nog mee kunnen nemen als handbaggage.
    Enfin we gaan het straks allemaal horen en zien als je veilig geland bent op Schiphol.
    Tot strakjes!
    We hebben thuis een Chinees sfeertje geschapen om je langzaam te laten wennen haha

    Beantwoorden

Geef een reactie

