Weer terug in Nederland

Achterop de fiets bij Tim

Na twee weken terug in Nederland ben ik eindelijk weer een beetje gewend aan het leven hier. Ik had een flinke jetlag en had veel dingen die ik moest regelen. Die OV-Chipkaart, om maar iets te noemen. Daar ben ik nog steeds mee bezig. En koffers uitpakken duurt ook nog steeds voort. Ik heb nog een paar cadeautjes die ik uit wil delen en ik ben druk bezig met afspraken maken voor de rest van de vakantie. Dinsdag zal ik alweer in Frankrijk zijn voor twee weken dus het uploaden van de foto’s zal nog even moeten wachten.
Wat ik nou het meeste mis? Ik mis natuurlijk het lekkere eten elke dag, ook al bezorgt het me buikpijn de dag erna. De gezellige chaos elke dag, elke dag nieuwe mensen ontmoeten uit de verste landen, elke dag meer leren over de taal die ik met de minuut leuker vind. Maar het meest mis ik het Chinees praten. Ik heb zoveel geleerd in Beijing, vooral door de dagelijkse conversaties met klasgenoten of winkeliers. Ik heb een paar dagen geleden mijn lesboek er nog eens bij gepakt omdat ik er bang voor ben dat mijn vooruitgang ook weer snel weg kan zijn, maar na een paar minuten legde ik het boek al weg. In september kan ik weer beginnen in Leiden dus dan kan ik weer Chinees praten. Een maand zonder is toch niet zo erg? Maar ik kan beter een beetje oefenen. Ik heb een paar keer al nagedacht over een baantje in een Chinees restaurant, dat lijkt me best leuk! Pik ik als het meezit ook nog een Chinese streektaal op, wat vaak heel handig is naast Mandarijn.
Ik ben me de laatste twee weken hier een beetje aan het vervelen, omdat ik niet meer gewend ben aan de hele dag niks doen. Ik kan natuurlijk wel mijn kamer gaan opruimen maar dat is nooit mijn sterkste punt geweest. Ik dood tijd met puzzelen en borduren maar ik mis het gevoel dat ik wat nuttigs doe. Voor werk heb ik ook geen tijd, wie wilt nou voor vier weken nog iemand aannemen? En ik heb ook alweer veel te veel gepland in augustus dat ik toch niet kan werken. Maar ik heb vakantie en daar moet ik maar aan wennen. Als de lessen weer begonnen zijn verlang ik vast wel weer naar de volgende vakantie. Dat doe ik trouwens nou al! Zal ik iemand gaan opzoeken volgende zomer? Ayaka in Japan? Of zal ik samen met haar toch nog naar Maleisie gaan? Of ga ik naar Clara in Barcelona? Of naar China met Tim? Maar waarschijnlijk moet ik nog minstens een jaartje langer sparen voordat China weer in beeld komt.
Nu ik weer terug ben in Nederland ben ik ons land gaan bekijken door de ogen van een Chinees. Toen ik in de trein zat kwam de trein langs een tulpenveld. Allerlei kleuren! We gingen er veels te snel voorbij, wat was het toch mooi! Ik ging een weekje met Tim naar Leeuwarden, waar ik foto’s maakte van de grachten, de boten en de huizen. Wat een toerist ben ik opeens. Maar het is wel leuk, bovendien vind ik foto’s maken erg leuk.
Wat ik nu in Nederland het meest op prijs stel? Schone lucht. Ik voel het gewoon in mijn longen. Ik kan weer goed ruiken. Als ik buiten ben ruik ik de bloemen in de tuin en het broodmeel bij de supermarkt. Een hele (letterlijke) verademing ten op zichte van de smoglucht in Beijing.. Maar toch zou ik niets liever willen dan teruggaan. Alleen niet in mijn eentje.

2 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. ellen
    Jul 16, 2012 @ 20:19:51

    geniet van tim en je fam doe ze de groeten en zie je gauw!!! x ellen
    veel plezier in frankrijk

    Beantwoorden

  2. Alice
    Jul 17, 2012 @ 04:07:08

    Geniet van Frankrijk en wat heb ik altijd genoten van je verhalen. Tot snel xxx Alice

    Beantwoorden

Geef een reactie

