Update!

IMG_5628

Hoi allemaal! Ik heb al een tijdje niks van me laten horen, wat best logisch is aangezien ik niet meer in China ben, en deze blog in eerste instantie over China ging. Maar het knaagt toch een beetje dat ik zo lang hier niets heb geschreven, dus hier is een kleine update!
Ondertussen ben ik alweer bijna klaar met mijn bacheloropleiding in Leiden, en ik vraag me af wat ik volgend schooljaar ga doen. Er is de masteropleiding Chinese taalwetenschappen, die ik erg graag wil doen, maar ik hoorde ook dat Utrecht een opleiding Literair Vertalen heeft. Dit schooljaar heb ik een vak Vertalen gevolgd, en ik merkte dat ik Chinees naar Nederlands vertalen zo leuk vind! Ik vind het altijd leuk om te schrijven, maar ik vind het moeilijk om een verhaal te verzinnen. Het verhaal moet er al zijn, voordat ik erover kan schrijven. Eigenlijk precies wat ik hier op mijn blog heb gedaan. Ik kreeg vaak complimentjes over mijn schrijfstijl, maar ik zag me toch echt geen boek schrijven. Een boek vertalen lijkt me aan de andere hand juist erg leuk! Het verhaal is al klaar, je hoeft het alleen nog maar leuk op te schrijven in een andere taal. Of zoals mijn leraar zegt, ‘met smaak’ vertellen. Het is net goochelen met andermans woorden. Laatst vroeg ik hem, ‘stel nou dat ik later vertaler wil worden?’ Dit zou me namelijk superleuk lijken, al is het waarschijnlijk niet de meest stabiele baan. Hij zei dat uitgevers vaak kijken naar je ervaring, en naar het boek dat je wil vertalen. Het moet namelijk interessant zijn voor Nederlands publiek, liefst van een bekende schrijver. Maar welke Chinese schrijver is nou bekend in Nederland? Ja, Mo Yan misschien nu, of Lulu Wang, maar die schrijft zelf al Nederlands. Het belangrijkste is, ik moet gewoon ergens beginnen, en ervaring opdoen. Ik zit te denken of ik hier misschien een paar vertalingen van mij ga plaatsen. Het maakt me niet uit of niemand het leest, maar een publiek (of zelfs de illusie van een publiek) zou me erg motiveren.

IMG_5852
Even over heel iets anders, ik heb de afgelopen tijd helemaal niet stilgezeten! Door al dat borduurwerk in China heb ik de smaak van de handarbeid weer te pakken gekregen, en ik haak en brei erop los. Ik ben zelfs een nieuwe blog begonnen! Hij heet ‘Crafty Queens’. Velen van jullie weten hier misschien al van. Geen dag gaat voorbij zonder dat ik mijn haaknaalden uit hun *zelfgemaakte* hoesje heb gehaald. Ik heb zelfs al een paar patronen bedacht! Toegegeven, het zijn alleen patronen voor kleine projectjes, maar het is een begin.
Ohja, ik heb zelfs al een eigen webshop geopend! Er bestaat een website die Dawanda heet, waarop verkopers zich aan kunnen melden om handgemaakte spullen te verkopen. Het lijkt erg op Etsy, de wat bekendere Amerikaanse variant. Je kunt mijn winkeltje hier bezoeken. Ik heb er weliswaar nog niets uit verkocht, maar ik krijg genoeg leuke reacties op mijn spulletjes, en bestellingen van vrienden of familie zijn ook altijd leuk :)

IMG_5770 IMG_6036

Dit zijn een aantal dingen die ik de afgelopen tijd heb gemaakt. Elke week heb ik weer nieuwe dingen, ik zou het leuk vinden als je eens komt kijken!
IMG_5894Hoewel Pasen alweer voorbij is, deze kuikentjes moesten er gewoon bij!

 

 

Geef een reactie

